K1 -KNSB – De Pion

Krimpen 1 wint topper en is de nieuwe koploper in de klasse 2D

Zaterdag 15 december begon de wedstrijd tussen de twee koplopers in de klasse 2D met enige vertraging. De beruchte Algerabrug deed weer van zich spreken. Eigenlijk schandalig dat wij Krimpenaren al bijna 40 jaar met deze problematiek geconfronteerd worden. Inmiddels is een lange reeks van wethouders en burgemeesters niet in staat gebleken het provinciaalse en landelijke bestuur te bewegen aan een oplossing mee te werken. In de plaatselijke pers zijn er alweer uitingen te vinden van lokale politici die zich al rijk rekenen met een half ei. Er worden nu 2 mogelijkheden besproken om de verkeersoverlast rond Rotterdam (dus NIET Krimpen) te verlichten. Slechts een van de twee helpt de situatie rond de Algerabrug. Kortom niet te vroeg juichen, alleen de realisatie telt!

Nu naar het schaken. Na ruim een uur spelen ging uw verslaggever, teamleider verschrikkelijk in de fout. Al na 12 zetten had ik met zwart een nagenoeg gewonnen stelling bereikt. Even concentratieverlies, een enorme fout en 2 zetten later kon ik niets anders dan opgeven. Kortom een wel heel slechte start van deze topper. Wiggert bereikte met zwart aan bord 1 al snel een gelijke stand. Meer zat er ook niet in en dus werd tot remise besloten. Floris Doolaard kon aan bord 8 niet het juiste plan vinden en werd in het tweede deel van de partij van het bord geduwd. Ook Marcel Glissenaar kon het niet bolwerken tegen Ludo Tolhuizen. De iets mindere stand van Marcel werd omgezet door Tolhuizen in een zeer gunstig eindspel. Geen moment is er de gelegenheid geweest om dit eindspel te houden, kortom een kansloze nederlaag. Met een 0,5 – 3,5 tussenstand leek de wedstrijd gespeeld, maar toen kwam de Krimpense revolte! Diederick Casteleijn speelde tegen routinier Robert Schuermans, een gevaarlijke aanvalsspeler. De rustige opzet van wit werd door Robert bestreden met een aantal actieve zetten. Diederick kwam gedrongen te staan, toen Robert er een stukoffer tegenaan gooide. Ergens moet Robert iets gemist hebben, want Diederick bleef overeind en wist langzaam maar zeker onder de druk uit te komen. Het eindspel werd met vaste hand omgezet in een overwinning. Intussen had Arne Pols een volle toren op a8 opgehaald. Even leek het erop dat zijn dame ingesloten zou worden, maar door een stuk terug te geven bleef hij een kwaliteit voor. De rest is techniek, is zo’n standaard gezegde in de schaakwereld. Iets wat makkelijk gezegd wordt, maar in de praktijk nog weleens lastig kan blijken te zijn. Niet voor Arne want die bracht voorbeeldig de overwinning binnen. Harold van Dijk speelde tegen FM Stefan Colijn een van zijn goed voorbereide varianten. Stefan wist de beste verdedigingsopzet te vinden (toren naar b7 om c7 te dekken). Harold stond toen wellicht minder met een kwaliteit achter. Door actief spel veroverde hij twee pionnen. De makkelijke voortzettingen voor wit leken steeds net niet te lukken. Harold ontweek alle trucen van zwart en rekende de varianten goed uit. Tenslotte bleef er een eindspel over van een zwarte dame met pion tegen toren, loper, paard en 2 pionnen. Eeuwig schaak, de enige mogelijke redding voor zwart, heeft er nooit ingezeten. Ook hier leidde een goede eindspelvoering naar de overwinning, 3,5-3,5 tussenstand. Kevin Nguyen had aan bord 3 een ingewikkelde partij waarbij hij ontwikkelingsvoorsprong had, maar zich wel moest weren tegen een vrijpion. Cees IJzermans, spelend met wit, had even de kans om de partij in zijn voordeel te beslissen. Hij wikkelde echter af naar een paardeindspel, wat ook nog goede winstkansen bood. Enige te frivole zetten van wit zorgde ervoor dat Kevin de stand weer onder controle kreeg. Het leek dus op een gelijkspel uit te draaien. Hoe groot was de blijdschap van de teamleider, dat zijn falen te niet werd gedaan door krachtig spel van Kevin. Hij werd de matchwinnaar, want zijn overwinning bracht ons de zege in deze topper. Krimpen 1 staat nu alleen aan kop (1 punt los!) van de nummer 2. Vooraf werden wij gezien als een van de zwakkere teams, dit door de lage gemiddelde teamrating. Maar wat een vechtkracht en talent zit er in ons team. Even een pauze en op 9 februari vervolgen wij de competitie met een uitwedstrijd tegen onze buur CSV.

Peter Glissenaar

De Pion K1-KNSB
Pols , W. (Wiggert) 2134 Mechelen van, J. (Jan) 2240 z-w ½ – ½
Dijk van, H. (Harold) 2201 Colijn , S. (Stefan) 2324 w-z 1 – 0
Nguyen , K. (Kevin) 2135 IJzermans , C.G.J. (Cees) 2224 z-w 1 – 0
Pols , A.A. (Arne) 2016 Smits , M. (Mark) 2141 w-z 1 – 0
Glissenaar , P. (Peter) 2104 Feijter de, S.J.M. (Bas) 2125 z-w 0 – 1
Casteleijn , D.J. (Diederick) 2027 Schuermans , R. (Robert) 2147 w-z 1 – 0
Glissenaar , M.B. (Marcel) 1985 Tolhuizen , L. (Ludo) 2098 z-w 0 – 1
Doolaard , F.P. (Floris) 1932 Du Pont , D. (David) 2080 w-z 0 – 1
Gemiddelde Rating: 2067 Gemiddelde Rating: 2172
Resultaat 4½-3½
Tabel met ID 121 bestaat niet.