K1-RSB-Charlois Europoort 1 – K1

Krimpen 1 uit de startblokken met 4-4 tegen Charlois Europoort 1 in de nieuwe Hoofdklasse RSB

De eerste wedstrijd in de nieuw gevormde Hoofdklasse RSB zit er op voor Krimpen. Wie zouden wij als tegenstanders aantreffen tegen Charlois Europoort 1?
Erik van der Doel? Bart Michiels? Roger Meng? In de nieuwe competitieopzet is immers iedere speler van een club gerechtigd in de RSB uit te komen.

Uit de Meesterklasse KNSB trad alleen Julian van Overdam aan. Charlois Europoort laat de mensen spelen die net niet in de KNSB competitie uitkomen of die op zaterdag niet kunnen spelen en vullen dat aan met spelers uit de KNSB. Beide opstellingen in aanmerking genomen kon het wel eens een spannende wedstrijd worden.
Nou, dat werd het ook!

Harold van Dijk redde het aan bord 1 niet tegen Julian van Overdam. Met wit viel Harold aan, maar zijn stukken werkten niet goed samen. Toen hij ook nog een kwaliteit achter kwam was de stelling niet te houden.
Peter Glissenaar, te elfder ure opgetrommeld als invaller, kreeg met zwart mooi spel. Na de witte krachtzet Ke2 verdwenen de voordelen van de zwarte stelling. Peter kwam nog twee pionnen achter in een ongelijke lopers eindspel, maar u weet het “koningen van ongelijke kleur” is altijd remise. Toch?
Floris kreeg na de dameuitval naar h5 via een combinatie een stuk cadeau en bracht ons al snel op 0-1 voorsprong.
Daarna ging het mis bij Kees Greevenbosch. Vanuit de opening worstelde hij al met een verbrokkelde pionnenstelling. In het eindspel werd hij aan de kant gezet.
Michel van Cappellen stond vanaf het begin uitstekend tegen good old Piet Verhey. Na dameruil was de stelling helemaal gewonnen. Dan moet je echter geen stuk weggeven. Ondanks dat wist hij door zetherhaling remise af te dwingen. Het omgekeerde gebeurde aan mijn bord. Na een prima partij won ik een stuk na een pionnen opmars op de damevleugel. De stelling was volledig gewonnen. De kansen lagen voor mijn tegenstander op de koningsvleugel. Hij brak door met de h-pion. Door de slechte positie van mijn koning moest ik door zetherhaling voorkomen dat de h-pion zou promoveren. Zowel Michel als ik derhalve remise.
Hans Ranft schoof met zwart in een Russische partij Angelique Osinga vakkundig van het bord. Angelique zag geen speelbare mogelijkheden meer en verloor door tijdsoverschrijding in verloren stelling.
De laatste partij was die tussen Cor de Wit en Joop Huijzer. Lange tijd was het onduidelijk hoe de stelling was. De stand was op dat moment 3,5-3,5. In tijdnood leek het voor Joop de goede kant op te gaan.
Joop won twee pionnen, maar Cor had op dat moment actief stukkenspel. Tijd hadden zij echter geen van beiden. Cor won een pion terug en met een bord vol hout besloten beiden tot remise onder het motto”Beter een half ei dan een lege dop”. Zeg dat overigens niet bij mijn vereniging in Belgie. Daar hoorde ik laatst het antwoord “ Ik ga voor de ganse kip!”

Wellicht heeft er voor ons meer in gezeten, maar met dit gelijke spel moeten wij kunnen leven.

Hans van Nieuwenhuizen