Moerkapelle k1

Mooie overwinning  Krimpen 1 met 3,5-4,5 uit tegen Spijkenisse 1

Het is een beetje veel om teamleider te zijn van Krimpen 1 RSB en Krimpen 2 KNSB als verenigingen de vrijdagavond als clubavond hebben. Zo speelden wij tegen Spijkenisse en nog geen twaalf uur later zitten wij weer achter het bord bij Krimpen in de KNSB. De teamleider mag dan ook tussendoor nog even een verslag maken. Nou, bij deze een kort verslag.

Wiggert Pols meldde zich op de speeldag om 16.30 uur af door lichte koorts en hoofdpijn. Aangezien ik had afgesproken nog even contact te hebben als geen representatieve invaller kon worden gevonden was hij bereid toch te spelen. Een representatieve invaller vinden voor de jeugdkampioen van Nederland in de leeftijdscategorie tot 20 jaar is overigens niet zo eenvoudig. Dat bleek wel na enige telefoontjes. Jammer dat Wiggert na een kwaliteitsoffer een matwending miste. Hij stond gewonnen, maar moest daarna het onderspit delven.

Harold van Dijk is gelukkig na een mindere periode weer goed in vorm. Hij veroverde in een ingewikkelde stelling een pion en won het loper met pluspion tegen paard eindspel bekwaam.

Arne Pols kreeg goed spel en veroverde twee stukken tegen de toren. Met beiden nog vier pionnen op één vleugel was de stelling niet te winnen.

Diederick Casteleijn speelde weer een prima partij. Na lange rochade van wit besliste hij als ik het goed gezien heb de aanval met een torenoffer op b2.

Floris Doolaard stond optisch in een scherpe stelling zeer goed. Het was te ingewikkeld voor mij om daar een oordeel over te vellen, maar toen de kruiddamp was opgetrokken resteerde een nederlaag.

Ik veroverde zelf een pion en won het toreneindspel  met een pion meer in 84 zetten. Ik was aangenaam verrast dat Harold mijn partij wilde gebruiken voor zijn instructies. Ik ga er daarbij van uit dat, gezien het resultaat, dat het niet is om te laten zien hoe het niet moet.

Michel van Cappellen had inmiddels remise gespeeld. Met zwart had hij de hele partij licht voordeel, maar kon dat niet verzilveren.

Met een voorsprong van 3-4 wist Hans Ranft  een eindspel met een pion minder te keepen. Eerst had hij een pion meer, maar in tijdnood sloeg dat om.

Een mooie overwinning op het sterke Spijkenisse! Door de overwinning van Charlois Europoort op Dordrecht staan wij slechts twee punten achter op de koploper. De bovenste ploegen in de competitie hebben wij allemaal reeds gehad, dus wie weet…

Hans van Nieuwenhuizen
  Spijkenisse 1