Goed toeven in de Crabbehoeve

Dinsdag 2 februari bezochten wij met Krimpen 2 de voor mij nieuwe speellocatie van Dordrecht, de Crabbehoeve. Het is altijd leuk om te zien waar andere clubs hun onderkomen hebben. Bij aankomst twijfelde ik of we niet in het hoofdgebouw van een volkstuinencomplex waren aangekomen, maar toen ik door het raam keek zag ik dusdanig veel schaakborden staan dat die twijfel al snel verdween.

We begonnen in een behoorlijk rumoerige speelzaal aan de wedstrijd tegen Dordrecht 2. Remko speelde mee voor de afwezige Rick. Remko bracht een passieve opstelling op het bord met zwart, heel anders dan ik van hem gewend ben in die variant. Hij kwam in problemen, maar geen man overboord, want zelf kwam ik een gezonde pion voor en beschikte ik over het loperpaar. Mijn tegenstander bracht zijn loper op de diagonaal van mijn koning en ik maakte een behoorlijke fout door op deze diagonaal een pion op te spelen. Dit kostte mij direct een van mijn fiere lopers, die niet meer gedekt werd door de enig overgebleven pion op de diagonaal. Deze zette ik namelijk eigenhandig in de penning door mijn vorige zet. Een vroege achterstand was een tegenvaller.

Ook Hans liep tegen een nul op, eigenlijk vanuit de opening, waar een vroege dameruil hem niet hielp de druk op zijn damestelling te verminderen. Twee paarden vielen hier op Trojaanse wijze vernietigend binnen.

Henk wist knap te winnen in een complex middenspel, dit gaf ons weer wat moed, zeker gezien het feit dat Michel wederom het vleugelspel op het bord kon brengen, dat hem in Wijk aan Zee zo’n succes had gebracht.

Diederick, ook in vorm, speelde op bord 1 tegen Piet Pluymert, bekend liefhebber van de Zwarte Leeuw. Onze man zetten een mooie partij op met kansen over en weer. Op een gegeven moment voelde Diederick zich gedwongen om zijn dame te offeren, maar zo voegde hij er na afloop grijnzend aan toe, dit was onder deze omstandigheden ook erg goed. Deze prachtige partij eindigend in mat, zal later op de site verschijnen onder naspeelbare partijen. Het was echt een spektakel om te aanschouwen!

Remko zag zijn partij verloren gaan terwijl Joop z’n tegenstander die in tijdnood verkeerde, een stuk afhandig maakte en won.

Pieter kwam door een fout aan bord twee slechter te staan tegen Ton Slagboom. Ton kwam in ernstige tijdnood en koos voor een eeuwig schaakconstructie met zijn paard en toren. Remise, echter diverse omstanders wezen hem een gemiste matwending, Ton gedesillusioneerd achterlatend. Saillant detail was dat de Dordtenaren uitgerekend bij dit bord, de klok verkeerd bleken te hebben ingesteld. Beide spelers kregen slechts 5 seconden per zet extra in plaats van 15 seconden.

Met nog een bord te spelen zou winst van Michel ons op 4,5 punten brengen en dat zou een opsteker zijn voor het team. Michel had inmiddels een kwaliteit tegen en een pion voor en wist het eindspel van toren tegen loper te winnen mede doordat hij de koning van zijn tegenstander lange tijd afgesneden hield.

Met een tevreden gevoel keerden wij huiswaarts, volgende wedstrijd thuis tegen degradatiekandidaat Sliedrecht 3.

Jan Sluiter, teamleider K2

Michel bezig met het beslissende punt
Bord Dordrecht 2 1891 Krimpen 2 1891 3.5 – 4.5
1 Piet Pluymert 2034 Diederick Casteleijn 1904 0 – 1