Hendrik Ido AMbacht V1 – Krimpen V3

Om de een of andere reden hoeven we maar zelden naar Hendrik Ido Ambacht af te reizen voor  een schaakontmoeting. Maar dinsdag 28 januari was het weer eens zover. Met het 3e viertal op naar ontmoetingscentrum Cascade. Als je de leeftijd van dit gebouw zou moeten schatten is de kans groot dat je ernaast zit. Het oogt hypermodern en fris maar gaat toch al minstens 25 jaar mee.

Mijn eerste optreden in Cascade was een bondswedstrijd met mijn toenmalige damclub tegen een team van de plaatselijke vereniging.  Nu ik weer langs het zaaltje liep waar we speelden kwam de herinnering aan dammen tussen veel oudere stug rokende mannen naar boven. Als een gerookte bokking kwam ik thuis. Ik nam me voor daar niet meer heen te gaan zolang er gerookt werd.

Hoe is alles veranderd in 25 jaar! De damclub bestaat niet meer en is opgegaan in damclub Zwijndrecht heb ik me laten vertellen. En gerookt wordt er natuurlijk allang niet meer.

Over naar het schaken. In navolging van het succes van grote broer Krimpen V 1 een dag eerder uit tegen Erasmus  (1½ – 2½) speelden wij hetzelfde klaar. Even kijken hoe het ging. Het begon slecht met verlies van Peter die vanuit een vreemde opening een mataanval over zich hen kreeg.   Niet zo heel veel later kon ik de gelijkmaker scoren. In een Caro Kann kon ik met zwart in de opening ten koste van wat ontwikkelingsachterstand een pion oprapen. Daarna was het een tijdlang uitkijken geblazen maar tenslotte kon ik via de lange rokade alle druk van me afschudden en de tegenstander gaan vastzetten. Net toen ik op het punt stond een paard te gaan winnen gaf hij pardoes een toren weg waarna het meteen klaar was. Terwijl wij beneden in de barruimte aan het napraten waren kwamen invaller Evert en zijn opponent vertellen dat het remise was geworden. De dreigingen van Everts op de D-lijn getripleerde zware stukken bleken net allemaal gepareerd te kunnen worden waarna een gelijke stand resteerde.

Zo konden we gezamenlijk toekijken bij Charlie die met een pion achterstand maar met een goed paard aan een paard-lopereindspel begon.  Van de vele pionnen op het bord stonden de meeste op de goede kleur waardoor de loper een verdedigende rol speelde. Het vrolijk in het rond springende paard wist dit echter zo goed te doen dat de loper af en toe overbelast raakte en er weer een pion gepakt kon worden. Op zeker moment was de stelling totaal gewonnen en had het met de zet c5! (verwijdert hoe dan ook de loper van de diagonaal waarna promotie volgt) direct uit kunnen zijn.  Die zet miste Charlie maar wat gaf het? Nu duurde het alleen nog een aantal zetten langer. Een puike prestatie van Charlie en winst voor het viertal.

Theo Heukels

Hendrik Ido Ambacht V1 Krimpen V3