K 1 RSB – Dordrecht 1

Krimpen 1 RSB verliest met 5-3 van Dordrecht 1

De regelmatige nederlaag tegen favoriet voor de titel Dordrecht 1 was helemaal zo slecht nog niet. Dordrecht speelde vrijwel met het team dat in de 2e klasse KNSB aan de leiding gaat. Krimpen 1 hebben zij daar ook met 5-3 verslagen. Wat dat betreft hebben wij een revanche geboekt. Aan de eerste vier bordenzaten onze KNSB spelers, die daar 2,5 punt noteerden. Floris Doolaard verloor van IM Mark Timmermans. Dat is geen schande. Floris gaf goed partij, maar moest door een ver opgerukte pion toch in het eindspel het onderspit delven.

Diederick speelde een degelijke remise tegen Rik de Wilde.

Wiggert Pols won een stuk tegen een pion. Toen hij de opmars van de zwarte centrumpionnen tegenhield was het punt binnen.

Arne Pols won in het late middenspel een pion en na het ruilen van de dames maakte hij het paard eindspel met een pion meer netjes af.

Aan de laatste borden werd de wedstrijd verloren. Daar was ik zelf mede debet aan. Doordat ik een toren inval op d3 toestond kwam mijn dame in de knoei. De partij was toen niet meer te redden. Bert ten Wolde liet zich in een dame plus toren eindspel met beiden 5 pionnen pardoes mat in één zetten. Hans Ranft verdedigde zich stug, maar in tijdnood liet hij zich verleiden te actief te spelen. Ik weet niet of het zonder dat actieve spel toch gewonnen zou zijn voor Jaques Hennekes.

Michel van Cappellen speelde weer een wilde partij. Hij liet de tegenstander op de damevleugel binnendringen. Of dat zo verstandig was meen ik te betwijfelen.

In tijdnood gaf zijn tegenstander een volle toren weg. Michel deed nauwelijks voor hem onder door de toren tegen een stuk weer terug te blunderen. Het eindspel met paard tegen twee pionnen werd door beiden niet foutloos gespeeld. De remise was dan ook eigenlijk de enig juiste uitslag.

Al met al een 5-3 nederlaag. Volgende ronde wacht ons de ook niet gemakkelijke thuiswedstrijd tegen RSR Ivoren Toren.

Hans van Nieuwenhuizen