K V3 – Shah Mata V1

Krimpen V 3  –   Shah Mata V 1

Maandag 2 maart kregen we Shah Mata V 1 op bezoek.  Van onze 5 vaste krachten waren er twee verhinderd zodat er toch een beroep op een invaller gedaan moest worden.

Jan-Louw vulde de open plek met plezier in maakte daarmee ons viertal tot een evenwichtige mix van oudere jongeren (Charlie en Jan-Louw)  en jongere ouderen (Peter en ondergetekende).

Nu is het bekend dat Krimpen een goede track record heeft tegen Shah Mata. Bovendien stond dit team met 1 matchpunt onderaan de ranglijst. Dan ga je denken dat het weer moet gaan lukken, logisch nietwaar?  Je beseft dan ook weer dat behaalde resultaten in het verleden geen garantie zijn voor nieuw succes.  Maar dit kwam er wel.

Als eerste liet Peter een vol punt noteren. In een pionneneindspel bleek hij de sterkste. Bij Jan-Louw en Charlie oogde het allemaal niet zo spectaculair maar wel degelijk met licht voordeel voor beide. Doordat ik in lastige stelling zat te zweten heb ik niet meegekregen hoe Jan-Louw de winst binnenhaalde, maar ineens was het dan wel gebeurd.  2-0 voor, met nog 2 partijen gaande.

Voor mij werd het lastiger en lastiger en ik gokte op de tegenaanval met misschien eeuwig schaak als beloning. Maar nee, juist voordat ik voor de eerste keer schaak zou gaan geven stond ik mat.

Dat was net op tijd om het slot van Charlies partij mee te beleven. En dat einde was mooi. Toren tegen paard met ieder nog een pion en alles op een kluitje in de hoek.  Charlie wist hier een zodanige zetdwang te creёren dat het paard wel weggegeven moest worden wat meteen gevolgd werd door opgave.  Mooi werk van Charlie waarvoor hij van tegenstander good old  Fritz Dueller uitgebreid de complimenten kreeg.

Theo Heukels, teamleider

K V3Shah Mata V1