K1 RSB – RSR Ivoren Toren

Krimpen 1 RSB verliest met 5,5-2,5 van RSR Ivoren Toren

Een slechte generale voor acht spelers die de volgende dag weer aan de bak moeten voor een KNSB wedstrijd. Wij verloren kansloos met 5,5-2,5. Met vier invallers lijkt dat een logische uitslag, maar wij hebben op papier goede invallers kunnen opstellen. De gebroeders Nguyen, Henny versteeg en Frans Vreugdenhil misstaan niet in een opstelling voor een RSB wedstrijd. Het kwam er echter niet uit.

Bert van Brussel was binnen een uur klaar. Hij verloor in de opening een pion. De vijandelijke stukken richtten zich op zijn koning. Toen hij een stuk verloor op f4 was het gedaan.

Aan het bord van Michel van Cappellen gebeurde eigenlijk niets. De tegenstander ging niet in op verwikkelingen die zouden leiden tot het insluiten van zijn toren. Afruil over de d-lijn leidde tot remise.

Diederick Casteleijn maakte het ten koste van een pion zeer ingewikkeld. Hij had minder tijd en was te slecht ontwikkeld. Hij hield nog lang stand maar na stukverlies was het over.

Ik stond na de opening een pion voor en volgens mij gewonnen. Ik kon de dame geven voor twee torens en twee pionnen. Toen ik echter de dame onnodig mijn stelling binnen liet komen werd het eeuwig schaak door zetherhaling. Op dat moment dus 3-1 achter. Frans Vreugdenhil stond snel een pion achter. Als compensatie had hij een sterk paard op f4. Met minder tijd dan de tegenstander speelde Frans een sterk toreneindspel. Een dichtgeschoven stelling met een actieve toren en beiden een vrijpion voerde hij naar winst. Lucas Nguyen probeerde gebruik te maken van de d- en e-lijn. Hij belandde echter in een eindspel met twee pionnen minder. Toen hij ook nog een stuk verloor was het gedaan (4-2). Kevin Nguyen kreeg een goede ontwikkeling na een toren en pion gegeven te hebben tegen loper plus paard. De sterke lopers van de tegenstander kostte hem in tijdnood een stuk en de partij. Wedstrijd beslist. Alleen Henny Versteeg was nog bezig. Hij had minimale mogelijkheden op de damevleugel in een open stelling met minder tijd. Henny liet wat pionnen oprapen en niemand gaf meer iets voor zijn kansen. Hij verraste oud clublid Wil Sparreboom met een combinatie die dame tegen toren opleverde. Met nog één minuut op de klok bood Henny remise aan dat onmiddellijk werd aanvaard.

Hans van Nieuwenhuizen