K1 – Vas 1

Nuttige overwinning van Krimpen 1

Na het verlies in de vorige ronde tegen koploper DD heeft Krimpen 1 zich goed hersteld tegen VAS. De Amsterdammers werden ontvangen in de nieuwe speellocatie de Pannenkoe.  Het werd een spannende wedstrijd waarbij het halverwege de wedstrijd duidelijk werd dat Krimpen ging winnen. Een ongelukje zit ook op het schaakbord in een klein hoekje, dus niets is zeker; zoals later die middag nog zou blijken.

Gelijktijdig eindigde de twee topborden. Harold van Dijk aan bord 1 maakt een lichte vormcrisis door, want anders valt zijn tweede nederlaag op rij niet te verklaren. Zelden heb ik hem zo kansloos zien verliezen. Gesteld moet worden dat zijn tegenstander Hendriks een aantal krachtzetten produceerde, die Harold tot opgave dwongen.  Dolf Meijer kon wederom met goed stukkenspel zijn tegenstander onder druk zetten. Al snel bezweek Ghijsen onder de druk en maakte een fout die de partij direct besliste. Door de nederlaag van Lucas Nguyen aan bord 6 en de overwinning van Arne Pols aan bord 8 werd de tussenstand 2-2 bereikt. Lucas speelde de verkeerde openingsvariant tegen het zwarte systeem. Met zijn trainer was de juiste speelwijze uitgezocht, maar het toegezonden bestand kon hij niet openen, zodat zijn voorbereiding in het water viel. Hierdoor liep de opening slechts af en ook een taaie verdediging kon hem dit keer niet meer redden. Arne kon tegen het jonge talent Koi Pham zijn favoriete speltype spelen. Niet spectaculair maar strategisch zeer gedegen werd het voordeel steeds verder uitgebreid. Tot hij op een bepaald moment mij kwam meedelen dat hij ging winnen. Niet veel later loste hij zijn belofte in en kon het volle punt noteren. Van de overgebleven 4 partijen stonden er drie duidelijk beter en een leek remise te worden.  Die laatste eindigde als eerste van de vier inderdaad in remise. Het was met kunst en vliegwerk dat Diederick Casteleijn de opening overleefde en ook in het eindspel kon hij zijn stelling met pion minder succesvol verdedigen. Peter Glissenaar wist aan bord 6 een pion te veroveren en af te wikkelen naar een toreneindspel. Zijn vrijpion was vergevorderd en besliste de partij. Toen Wiggert Pols aan bord 3 ook zijn partij wist te winnen was de overwinning binnen. Wiggert had na de opening een wat gedrongen stelling, maar wist de stelling te sluiten behalve de f-lijn en daar heerste Wiggert. Deze factor bleek van beslissende betekenis toen zwart erin slaagde de witte stelling binnen te dringen. De witte tegenaanval met slechts een toren liep niet goed af voor hem af. De toren werd ingesloten en ging verloren ten koste van een loper. Nauwkeurig werd de partij naar winst geschoven. Wedstrijd beslist en met Marcel Glissenaar nog in de strijd leek het 5,5- 2,5 te worden of in het slechtste geval 5-3. Marcel stond een pion voor met alle zware stukken (2 dames, 4 torens) op het bord. Vakkundig werd de witte koning belaagd, maar toen kwam het ongeluk om de hoek kijken. Marcel liet zijn dame instaan, een enorme blunder. Enigszins beduusd en bijna verontschuldigend pakte zijn tegenstander dit onverwachte cadeau. Een ongelukkig en onverdiend einde, Marcel had juist een sterke partij gespeeld door vanuit een mindere stelling sterk terug te komen. Jammer, snel vergeten en op naar de volgende partij. Over 3 weken de uitwedstrijd naar Alkmaar tegen De Waagtoren.

Peter Glissenaar

WordPress Tables Plugin