K1-Voorschoten

Kansloze nederlaag Krimpen 1 tegen koploper

Zaterdag 16 december heeft Voorschoten zeer overtuigend Krimpen 1 een lesje geleerd. Het werd maar liefst een 1-7 nederlaag. Het koningsdrama kreeg al vroeg vorm door een snelle nederlaag van Arne Pols. Normaal de degelijkheid zelf en zeker met wit. Na het kiezen van een verkeerde openingsopzet maakte hij een fout waardoor er een pion verloren ging en zijn stelling instortte. Deze vroege nederlaag zette de trend voor wat er nog zou komen. De eerste 3 borden stonden op een bepaald moment beslist niet slechter, eerder licht beter. Maar op alle drie de borden draaide de partij. Harold van Dijk speelde aan bord 1 fantasierijk (beslist geen klassiek!) schaak. Zijn tegenstander wist grip te krijgen op de zwarte stelling en vergaarde steeds meer materiaal. Tenslotte staakte Harold de kansloze strijd, waarmee zijn tegenstander op de perfecte 5 uit 5 score kwam, hulde! Peter Glissenaar aan bord 2 worstelde zich uit een verkrampte stelling en leek in het voordeel te komen. Dit bleek slechts optisch want het siliconen monster geeft dat de stelling ongeveer gelijk was. Een pionoffer leek voldoende tegenspel te geven, maar dat bleek een illusie. Wit zag de pion nooit meer terug en het dame eindspel werd door zijn tegenstander kundig tot winst gevoerd. Aan bord 3 bestreed Wiggert Pols het London System en kon een voorbereide opzet op het bord brengen. Wiggert leek de beste kansen te hebben, maar zijn tegenstander kwam met sterk spel op de damevleugel opzetten. Wellicht heeft Wiggert dat iets onderschat want later in de partij verschenen er 2 verbonden witte vrijpionnen op c7 en b6. Zonder enige compensatie is dat natuurlijk beslissend en als laatste die middag moest hij de koning omleggen. Inmiddels hadden Lucas Nguyen en Marcel Glissenaar aan bord 6 en 5 remise gemaakt. Lucas probeerde het in een dameloos middenspel en later in een eindspel loper tegen paard, maar moest berusten in remise. Marcel kreeg weer een gedrongen stelling, maar wist zich zoals zo vaak aardig los te werken. In een stelling die iets beter leek voor hem ging hij in opzetherhaling en remise als resultaat. Hij zag niet hoe hij verder moest komen en gezien de stand in de wedstrijd was dat een wijs besluit. Inmiddels waren de stukken aan de 2 staartborden weer in de beginstand opgezet. Ook hier 2 nederlagen. Diederick Casteleijn aan bord 7 heeft zeker zijn aandeel in de partij gehad, maar wist het toch niet bol te werken. Invaller Floris Doolaard speelde een zeer goede opening en verkreeg groot voordeel. Het leek erop dat hij te veel stukken naar de damevleugel had gedirigeerd. Zijn tegenstander profiteerde daarvan en met een schijnoffer op h3 gecombineerd met een dameuitval bleek te veel voor de witte koning.
Een wedstrijd om snel te vergeten of zoals Harold het formuleerde “beter dat we nu allemaal in de fout gaan dan verdeeld over een aantal wedstrijden”. Met een score van 50% en een positie in de middenmoot sluiten we het eerste deel van het seizoen af. Na de winterstop (?!) volgt begin februari de zesde ronde.

Peter Glissenaar