K2-KNSB – Waalwijk 1

Krimpen 2 KNSB wint inhaalwedstrijd tegen Waalwijk 1 met 4,5-3,5

Een fraaie overwinning met behulp van een tactische opstelling was het resultaat tegen Waalwijk 1. Wij hadden de punten hard nodig en het tactisch concept heeft goed gewerkt. David Berendsen en Hans Blokland namen het op tegen de puntenkanonnen van Waalwijk Remco Sprangers (2253) en Wilbert Schreurs (2114) die tot dat moment in 5 ronden samen slechts één halfje hadden laten liggen. Dat bleef na deze wedstrijd ook zo. Wij kwamen met 0-2 achter door nederlagen aan deze eerste twee borden. David maakte het zijn tegenstander wel heel makkelijk door na 9 (!) zetten slechts 22 minuten bedenktijd op de klok over te hebben. Daarna was het snel over. De stelling van Hans zag je naarmate de partij vorderde steeds slechter worden. Niet veel later was de wedstrijd gekeerd en stonden wij met 3-2 voor. Kees Greevenbosch stond de gehele partij zeer goed en maakte het karwei goed af. Meinte Smink kreeg een stuk cadeau door met zijn loper de dame aan te vallen en gelijktijdig de e-lijn te openen met dubbele aanval op een paard. Ikzelf kon de tegenstander verleiden om lang te rocheren. Dat was de enige manier voor hem om materiaalverlies te voorkomen. Vervolgens leverde de aanval op de bloot staande koning een kwaliteit op. Daarna moest ik alleen nog uitkijken voor het tussen mijn koning en beide torens ronddolende paard. Na afruil van één toren was het verder niet moeilijk meer. Bert ten Wolde had weer eens ruzie met zijn klok. In tijdnood verprutste hij zijn goede stelling (3-3).

Nog twee partijen aan de gang en Waalwijk bood op beide borden remise aan. Bij Joop Huijzer was dat terecht. Joop had weliswaar een eindspel met toren en twee pionnen tegen toren en één pion, maar dat eindspel was niet te winnen. Joop probeerde het nog wel. Anders was het bij Peter van Nieuwenhuizen. Een ingewikkeld eindspel stond op het bord. Peter had vertrouwen in eigen kunnen en voerde de partij vakkundig naar winst. Hij veroverde een pion en liep met de b-pion door naar de achterste rij.

Een belangrijke overwinning in de strijd om lijfsbehoud.

Hans van Nieuwenhuizen