Krimpen 4 behaalt benauwde zege

Als koploper en kampioenspretendent moet je natuurlijk van nummer 6 op de ranglijst winnen. Op papier zag dat er ook niet zo moeilijk uit. Maar zoals vaak is de praktijk weerbarstiger. Dat begon al met vertrek uit De Tuyter. Ruim na de afgesproken vertrektijd ontbreken er twee spelers. Rampscenario’s met twee nullen vanwege “NO” (niet opgekomen) spelen door mijn hoofd. Mobiele telefoons geven wel mogelijkheden, maar je moet wel nummers hebben en die moeten nog geldig zijn ook. Andere clubleden worden geactiveerd en uiteindelijk weten we wat er aan de hand is: “helemaal vergeten”. Snel worden er afspraken gemaakt, teamleden onderweg opgepikt en uiteindelijk gaan er toch twee auto’s richting Schiedam-Noord naar het huidige onderkomen van Fianchetto. Exact om 8 uur zijn alle teamleden aanwezig om Fianchetto 4 te bestrijden. Waar maak je je druk om?
De prestaties van onze tegenstander in dit seizoen geven geen aanleiding tot een tactische opstelling, maar het was me opgevallen dat zij aan de topborden niet de sterkste spelers plaatsten. Dat was wel aanleiding voor een tactische opstelling voor ons team. Wat is er mooier dan de twee jeugdleden aan de top en een vrouw op het eerste bord? Dat zie je niet vaak. Meike Riemens dus aan het eerste bord en Jildert Denneman aan het tweede. Beiden maken hun missie waar. Voor ik een rondje langs de borden kan maken, komt Jildert me vertellen dat hij gewonnen heeft. Met twee torens op een halfopen lijn wint hij een pion, daarna nog een en nog een. Dan is het over en uit. Meike heeft heel wat meer tegenstand, maar bouwt een mooie stelling op. Met een paardmanoeuvre met aanval op de vijandelijke dame blijf een pion ongedekt en sneuvelt. Haar tegenstander denkt een pion terug te kunnen pakken, maar met een damezet met matdreiging zal er een stuk verloren gaan. Meike ziet echter betere mogelijkheden om de aanval door te zetten dan een stuk winnen. Terwijl de omstanders zich vertwijfeld afvragen waarom ze niet met een schaakje haar eigen paard redt en het paard van de tegenstander pakt, blijft zij lange tijd rekenen en besluit stukwinst te laten gaan en op mat te spelen. Dan komt de ontgoocheling: haar tegenstander vindt net die ene zet die hem redt. Maar Meike laat het er niet bij zitten. Met een pion meer brengt ze meer stukken in de aanval en net als haar tegenstander de tegenaanval lijkt in te zetten, overziet hij een matdreiging en moet opgeven.
Voor dat het zover was, zijn er al remises gevallen. Jan Buis met zwart aan bord 7 staat in het eindspel waarschijnlijk wat beter maar ziet geen winstweg. Evert Hoogervorst met wit aan bord 8 gaat er ook niet echt voor en vindt het zelfs niet nodig te teamleider te raadplegen over een remiseaanbod. Hij staat m.i. beter, maar inderdaad is de weg naar de winst niet duidelijk. Toch begin ik mij zorgen te maken, want Joost van der Valk aan bord 6 heeft zijn dame in de uitverkoop gedaan en moet lijdzaam toezien hoe hij mat gevoerd wordt.
Zelf had ik het ook moeilijk. Ik koos met wit aan bord 5 voor een tamelijk onbekende variant tegen een Caro-Kann, die ik onlangs uit een boekje met meesterpartijen had opgedaan. Maar mijn tegenstander wist er veel meer van dan ik en ik gebruikte al in de opening erg veel tijd, maar kreeg geen compensatie voor mijn gambietpion, in tegendeel. Toch vertrouwde mijn tegenstander het niet en bood na elf (!) zetten remise aan, wat ik dankbaar aanvaardde.
Daarmee was de stand gelijk, want Meike zat nog te zwoegen.
Jos den Boer aan bord 3 heeft een goede stelling met een sterk centrum, maar hij betwijfelt of er wat van te maken is. Zijn tegenstander wil wel remise en stuurt op herhaling van zetten aan. Jos wil remise aanbieden en overlegt, maar ik ben bang dat we het volle punt aan dit bord wel eens nodig kunnen hebben. Want Meike heeft juist stukwinst laten gaan en Thomas Boeren aan bord 4 staat er na een moeizaam begin weliswaar goed voor met een pluspion, maar winst met de dames op het bord is niet eenvoudig en hij heeft nog maar 4 minuten. Jos speelt dus door en begint een koningsaanval met pionnen storm. Deze loopt uit op een muurvaste pionnenformatie. Meike wint intussen, maar Thomas verblundert in tijdnood zijn loper. Gelukkig heeft hij drie pionnen meer dan zijn tegenstander en is niet kansloos. Maar met nog ieder een toren en dame op het bord blijft het moeilijk, te meer daar zijn klok nog slechts in seconden telt. Als Meike gewonnen heeft, geef ik Thomas mee dat hij remise mag aanbieden. Tot onze verwondering wordt dit aanbod geaccepteerd, wat vrijwel zeker de nederlaag voor Fianchetto betekent. Want Jos heeft nog steeds voordeel in een tamelijk gesloten stelling met veel lichte stukken. Nu remise genoeg is stuurt hij aan op stukkenruil, waarmee hij een vrijpion op d6 kweekt. Als die later steun krijgt van een pion op c5 maar er lopers van ongelijke kleur zijn overgebleven, kost het zijn tegenstander nog steeds moeite in remise te berusten, maar de stelling zit dicht en onze overwinning is binnen. De wedstrijdleider probeert me nog even te doen geloven dat de stand 4½-3½ is, maar het is toch echt 3½-4½ in ons voordeel.
Of deze winst ons op kop houdt is niet eens helemaal zeker. Dat weten we pas als concurrent De IJssel 2 gespeeld heeft. Zij gaan waarschijnlijk wel winnen maar met welke cijfers? We hebben een vol bordpunt voorsprong. Maar zelfs als De IJssel met grote cijfers wint, zal hun koppositie maar tijdelijk zijn. Volgende maand treden wij tegen hen aan en horen we te winnen. Bovendien moet De IJssel nog tegen de andere concurrent WSV 2, terwijl wij het makkelijker hebben in de slotronde. We zien die laatste wedstrijd van WSV tegen De IJssel dan ook niet als beslissend voor het kampioenschap, maar als de strijd om de (tweede) promotieplaats. Het kampioenschap moet voor ons zijn.

Eduard Hoogenboom, teamleider

Bord