Krimpen V1 -Charlois Europoort V2

Na het verlies in de eerste ronde tegen CSV nu de vierde 2-2 uitslag op rij voor het viertal. Dat had niet zo moeten zijn. Ditmaal waren we wel heel erg dicht bij de winst. De wijze waarop het toch nog mis ging kan rustig zuur genoemd worden.

Met Lennart Pols als vervanger van zus Marriёt begonnen we goedgemutst aan de wedstrijd. Rob aan bord 2 en Lennart op 3 waren snel klaar na hun tegenstanders min of meer overspeeld te hebben. Nog voordat de avond halverwege was stond er al 2-0 op het scorebord.

Ik zelf aan het eerste bord en Leo op 4 hadden het lastig tegen onze betrekkelijk hoog gerate tegenstanders. Leo zag ik zwoegen met een pion minder en toen er een stuk verloren ging (schaak + hout voor insiders) was het meteen over en sluiten.

Geruime tijd later vond ik de tijd rijp om in evenwichtige stelling remise aan te bieden. Zonder veel vertrouwen in de acceptatie daarvan overigens want mijn tegenstander moest normaal gesproken proberen te winnen om zo nog een matchpunt binnen te halen. Het verbaasde me daarom een beetje dat hij even wegging, kennelijk om er over na te denken en misschien zelfs om te overleggen. Toen hij terugkwam en doorspeelde begreep ik dat wel. Dit gebeurde allemaal op zet 31. De strijd ging dus verder en dat liep voor mij en ons niet goed af. Ergens is het toen mis gegaan want een groot aantal zetten later moest ik fatsoenshalve opgeven. Hoeveel zetten later dat was weet ik niet meer omdat ik was gestopt met noteren. Daarna kwam ik er heel snel achter dat het niet éénmaal misgegaan was maar twee keer. Mij werd namelijk direct na het opgeven verteld dat mijn tegenstander bij zet 38 op zijn beurt remise had aangeboden. De vraag aan mij was dan ook of ik dat soms niet gehoord of gemerkt had? Nee, dit had ik totaal gemist, anders had ik het natuurlijk direct aangenomen. Op mijn vraag waarom de aanbieder van de remise bij het uitblijven van een reactie mijnerzijds niet wat assertiever had gereageerd (de aanbieder van remise heeft er m.i. belang bij dat het aanbod tot de tegenstander doordringt) zei hij bang te zijn geweest dat aandringen misschien als hinderen uitgelegd zou kunnen worden. Toen viel ik even stil.

Theo Heukels

Krimpen V1 – Charlois Europoort V2     2 – 2

Theo Heukels – Pearl Uyttenhove 0 – 1
Rob Scherjon – Rik Wortman 1 – 0