Krimpen V1 – Onesimus V1

De ontmoeting Krimpen V1 – Onesimus V1 vormde het sluitstuk van het extern verenigingsjaar.

Het werd een draaglijke 1½- 2½nederlaag die tegen een op papier sterkere tegenstander hoger had kunnen uitvallen bij wat minder generositeit aan de kant van onze opponenten. Toen de mannen van Onesimus om kwart voor acht naar gewoonte de Tuyter binnenwandelden was het even schrikken voor ze want er waren in geen velden of wegen activiteiten te ontdekken die ook maar iets met schaken te maken hadden. Gelukkig werden ze snel doorverwezen naar de Pannenkoe waar ze 5 minuten later binnenliepen. Het 10 voor acht en nu rees de vraag waar de aangewezen wedstrijdleider was. Lang hoefden we daar niet over te tobben want gelukkig was Remko direct bereid om in het gat te springen. Ook weer opgelost.

Op bord 1 beantwoordde Rob 1. e4 zoals gebruikelijk met ….d6 waarmee hij naar eigen zeggen wisselende resultaten boekt. Nu kwam hij echter na het kwijtraken van een pion onder druk op de koningsvleugel nadat de tegenstander daar aan een vervaarlijke opmars was begonnen. Gelukkig kon Rob op de damevleugel wat terug dreigen wat de vaart uit de opmars haalde. Toen de tegenstander echter bij dame ruil zodanig in de fout ging dat het hem een toren kostte en iets later opgaf deed het Rob denken aan het gezegde van Jan Hein Donner “De zoetste overwinning is de overwinning door een blunder van de tegenstander.” Dat was meevaller nummer 1.

Op de borden 2 en 3 moesten ikzelf en Leo stand zien te houden in lastige stellingen met een pion minder wat ons uiteindelijk niet lukte. Op bord 4 ging invaller Peter goed tot hij via een gemeen schaakje van een loslopende pion die weliswaar kon oprapen maar z’n loper verloor doordat de koning de dekking daarvan had moeten opgeven. Nu bleef de tegenstander met een paard zitten tegen 1 of 2 pionnen, dat ben ik even kwijt. Er had een reële winstpoging gedaan kunnen worden maar daar zag hij vanaf. En dat was dan meevaller nummer 2. De aangeboden remise werd natuurlijk direct geaccepteerd waarmee de eindstand bereikt was en het gezellige napraten aan de kon beginnen.

Theo Heukels

Krimpen V1  Onesimus V1