Krimpenaren op het Klim-Op toernooi

17 december was alweer de 37e editie van dit altijd gezellige toernooi onder de kerstboom zoals ik het noem. Als altijd (nou ja, niet echt altijd hoor, maar wel voor heel veel jaren al) had Jan Sijbesma me gevraagd de wedstrijdleiding te doen. Daar had ik natuurlijk al lang geleden ja op gezegd, maar bijna was het nog mis gegaan. In de dagen ervoor had de griep me behoorlijk te pakken gekregen maar gelukkig was ik net op tijd beter. En er waren er nog meer van onze club. In de kop staat immers het woord Krimpenaren en dat is meervoud.

In de groep t/m 10 jaar speelde Maurits en in de groep t/m 12 speelden Lennart en Niels. Niemand scoorde onder de 50%, Lennert en Maurits met 4 uit 7 zelfs erboven. Degenen die goed lezen en meedenken begrijpen nu natuurlijk dat Niels op 3½ uitgekomen is, een halfje minder. Maar hij was wѐl de deelnemer die groepswinnaar Liqin Lu z’n enige verliespunt bezorgde. O zo!

In de prijzen vielen we niet. Die gingen dit jaar trouwens voor wat betreft de nummers 2-3 en beste meisje niet traditioneel volgens eindranglijst maar naar de deelnemers met de beste overscores. De overscore geeft middels een getal de relatieve prestatie aan, oftewel de punten die je werkelijk haalt vergeleken met wat er verwacht mocht worden op grond van je rating en ondervonden tegenstand. Dit geeft in feite iedereen de reёle kans op een prijs. Een aardig idee. Neem voor meer bijzonderheden en foto’s eens een kijkje op de website van de Klim-Op.

Om 5 uur konden we na de prijsuitreiking terug naar huis met een mooi standaardje als herinnering aan een leuke schaakdag. Volgend toernooi is het Open Capels Jeugdkampioenschap op donderdagmiddag 29 december, een Grand Prix. Dat betekent o.a. spelen in groepen van 8. Maximum leeftijd is 16 jaar. Wacht niet te lang met aanmelden, want dat kan niet meer op de wedstrijddag. Wanneer de inschrijving sluit is vind ik moeilijk te achterhalen via de website. Kijk zelf maar. Ik hoop er te zijn. Dat moet lukken. Met de griep ben ik voor dit winterseizoen wel klaar.

Theo Heukels