Moira – K2-KNSB

Geflatteerde nederlaag Krimpen 2 tegen Moira-Domtoren 2

Krimpen 2 KNSB heeft zich behoorlijk in de nesten gewerkt door een onnodige 5,5-2,5 nederlaag tegen Moira-Domtoren 2. Op dit moment staan wij op een degradatieplaats met nog één wedstrijd te spelen.

David Berendsen was snel klaar met zijn jonge tegenstander. Hij veroverde eerst een stuk, daarna een toren en gaf met een voorsprong van dame, toren en loper mat. Hans Blokland rokeerde lang en kreeg zonder tegenkansen een doorslaggevende aanval over zich heen.

Ikzelf liet een toren insluiten op h2. Met het vijandelijke paard op g3 kon de toren niet meer weg. Ik speelde dus eigenlijk met een kwaliteit minder, hetgeen niet te houden was. Invaller Remko Moerkerken deed het uitstekend. Hij veroverde al snel een pion en buitte dat voordeel bekwaam uit. Met een 2-2 stand zag het er goed uit. Tweede invaller Michel van Cappellen stond op dat moment een kwaliteit voor. Joop Huijzer stond zeer goed. Peter van Nieuwenhuizen was na een moeilijke stelling goed teruggekomen en sloeg zelfs een remiseaanbod af. Meinte Smink had een ingewikkelde stelling met kansen voor beide partijen. Toen begon de ellende. Meinte kon de geofferde pion op c4 in het dame gambiet niet terugkrijgen een leverde nog een pion in. Uiteindelijk stonden de stukken van de tegenstander veel beter en kwam Meinte in een matnet. Peter kon het dame eindspel niet winnen(3,5-2,5). Michel blunderde een volle toren weg en verloor nog. Joop gaf tot overmaat van ramp in een goede stelling met een pion meer via een aftrek schaak een dame weg. De wedstrijd is dus letterlijk weg geblunderd.

Als wij dat de laatste wedstrijd niet doen kunnen wij ons met een overwinning waarschijnlijk nog handhaven. Laten wij dat dan maar doen!

WordPress Tables Plugin

Hans van Nieuwenhuizen