Online schaken

Korte handleiding voor het meedoen aan toernooien op Chess.com.
Eerste stap: registreer jezelf op chess.com

1          Ga naar chess.com

2          Kies in het linker menu voor Registreren

Vul het registratieformulier in. Je bent nu lid van de site. Onthoud gebruikersnaam en wachtwoord.

Tweede stap: Sluit je aan bij s-v-krimpen

3          Zorg ervoor dat je ingelogd bent

4          Stuur nu een mail naar mij met de door jou gekozen gebruikersnaam. Ik nodig je vervolgens uit om lid te worden van de club en stuur een mail terug.

5          Ga nu terug naar het hoofdscherm.

6          Kies in de linker kolom voor Verbinden en in de kolom daarnaast voor Clubs.

Je krijgt nu een overzicht van alle clubs. Je kunt de lijst aflopen om s-v-krimpen te zoeken, je kunt ook in het rechtermenu bij Zoek Clubs zoeken op s-v-krimpen. Je klikt nu op s-v-krimpen en komt op de -s-v-krimpen pagina terecht.

Derde stap: Meedoen aan toernooien

Via de mail kondig ik aan wanneer er een -toernooi is en welke naam dit toernooi heeft.

LET WEL: als er een s-v-krimpen-toernooi is, moet je niet naar de s-v-krimpen pagina gaan! Je kunt je als volgt opgeven voor een toernooi.

7          Ga weer naar het hoofdmenu.

8          Kies nu in het linkermenu voor Spelen en in het menu ernaast voor Toernooien.

Je komt nu in een scherm met alle toernooien die er zijn. Een heleboel dus. Hoe vind je het -s-v-krimpen?

9          Kijk in het rechter scherm en klik op Komende Zwitserse Toernooien

En nu is het zoeken naar het juiste toernooi in de lijst! De toernooien staan in volgorde van aanvangstijdstip (en via de optie Instellingen links onderin kun je de tijdzone aanpassen). Let wel: er zijn veel toernooien, dus het is soms een kwestie van goed kijken.

Als je het toernooi gevonden hebt, klik je hierop en kom je op de toernooipagina. Je kunt je vanaf een uur voor aanvang van het toernooi klikken op Meedoen. Je wordt dan automatisch deelnemer. En daarna hoef je eigenlijk maar te wachten (of je gaat wat anders doen). Als het toernooi begint moet je weer op het scherm van het toernooi zijn en dan krijg je een tegenstander aangewezen en kun je beginnen te spelen.

Met dank aan Hans van Calmthout