Rijswijk-Krimpen

Krimpen 1 wint eenvoudig van haar “aartsvrienden”
Zaterdag 17 september was de eerste ronde van het nieuwe seizoen in de KNSB competitie gepland. We speelden een uitwedstrijd tegen Rijswijk of zoals de teamleider Peter Graemers (van Rijswijk) het noemt een wedstrijd tegen onze “aartsvrienden”.  Tijdens de wedstrijden tegen Rijswijk is er altijd een goede sfeer, ook nu werden we hartelijk ontvangen. De sfeer wordt niet negatief beïnvloed door de onderlinge score; het was voor de wedstrijd 8-4 in het voordeel van Krimpen. Voor de goede orde dit betekent 8 overwinningen en 4 gelijke spelen, dus in matchpunten 20 – 4. U begrijpt dat 8-4 dan wat beter klinkt en zo blijven de verhoudingen tussen de spelers uitstekend!

In deze wedstrijd was er voor Rijswijk nooit enig zicht op een gelijkspel. Al ging het niet op alle borden heel makkelijk, de negende Krimpense overwinning is geen moment in gevaar geweest. Aan bord 1 speelde Harold van Dijk een lastige partij tegen Michael van Liempt. Op de 8ste zet besloot Harold een vol uur na te denken. Dat is wel een teken dat de opening niet geheel naar wens was verlopen. Michael reageerde a tempo maar niet met de beste zet. Hierdoor werd er afgewikkeld naar een iets beter staand eindspel voor Harold. Het vervolg was niet zonder fouten maar onze kopman wist het volle punt binnen te brengen.

Dolf Meijer trof aan bord 2 Alfonso Gallardo Banez die geen misverstand over zijn plannen liet bestaan. Een zeer gedegen opzet met wit, stukken goed neerzetten en remise aanbieden. Dolf zag geen concreet plan voor wit en wel een goed plan voor zwart, dus hij speelde door. Op de damevleugel wist hij een verzwakking te creëren in de vorm van een dubbele a-pion. Wat later viel een van deze pionnen en met nauwkeurig spel werd de tegenstander tot opgave gedwongen; een sterke, technische overwinning van Dolf.

Onze clubkampioen Wiggert Pols kwam in een variant terecht die hij kent van haver tot gort. Zijn tegenstander Jelle Bulthuis investeerde veel tijd en vermeed het slaan van een pion, iets wat hij goed had gezien. Hij kon echter niet vermijden dat hij een moeilijke stand overhield na de opening. Met sterk spel wist Wiggert zijn voordeel om te zetten in een vol punt.

Aan bord 4 speelde zich de clash tussen beide Alexanders af. Alexander Janse bestreed een gambiet door de pion te slaan met het plan om verdedigend te blijven staan. Zijn tegenstander Alexander Cupido was geïnspireerd en gooide er nog een tweede pion tegen aan. Ergens heeft de Krimpense Alexander een betere verdediging gemist, maar de stelling was al erg lastig. Al snel was de Krimpenaar gedwongen zijn koning om te leggen. Een mooie, sterke aanvalspartij van Rijswijkse Alexander.

Bart Dubbeldam speelde tegen routinier Hoynck van Papendrecht een zeer sterke partij. De Aljechin verdediging werd positioneel aangepakt en Bart wist al snel de zwarte koning, die gevlucht was naar de damevleugel onder vuur te nemen.  Een gedegen overwinning van onze vice-kampioen.

Marcel Glissenaar speelde aan bord 7 tegen Roel Leezer, de man die niet tegen een Glissenaar wil spelen. Roel zag er tegen op maar rechtte zijn rug en hield stand in een positie die iets minder was. Marcel staakte zijn winstpogingen, zodat Roel aan een privé verplichting kon voldoen. Of de stand te winnen was is maar de vraag, al had Marcel nog lang door kunnen gaan met zijn tegenstander te pijnigen.

Arne Pols speelde een scherpe opening met zwart en wist zijn tegenstander in problemen te brengen. Nadat Arne mij wist te melden dat hij goed tot gewonnen stond, duurde de partij nog slechts enkele zetten voordat de overwinning binnen was.

Tenslotte de clash van de Peters aan bord 6. De langste partij van de dag was er een van ups en downs voor beide spelers. Peter Monte bereikte een wat betere positie en probeerde dit rustig vast te houden. Volgens mijn siliconen vriend werd het evenwicht niet echt verbroken, al vond ik dat ik duidelijk minder stond. Op de 37ste zet kwam ik terug in de partij en kwam ik licht beter te staan. Slechts 2 zetten later, vlak voor de tijdcontrole schoot ik een enorme bok door een pion met schaak weg te geven. De Rijswijkse Peter stond erg goed en kreeg op de 42ste zet een enorme kans om met de zet e6 de partij in zijn voordeel te beslissen. Tijdens de partij waren de beide Peters overtuigd dat e6 niet de goede zet was, maar diezelfde siliconen vriend hielp mij uit de droom. De stelling was na deze verwikkelingen weer gelijk, maar nu vond de Krimpense Peter het juiste plan en wist de partij met goed en nauwkeurig spel te winnen.

Al met al een soepele 6,5 – 1,5  overwinning voor Krimpen. Hiermee komt de stand op 9-4 (22-4) voor Krimpen. Dank aan onze schaakvrienden uit Rijswijk voor de gastvrije, prettige middag. We zullen deze wedstrijd het volgend seizoen het meest missen.

De op rating sterkste concurrent voor de titel (Landau Axel) verloor en Schaakhuis de andere grote concurrent won ook met 6,5 – 1,5. Deze 2 concurrenten komen we pas in de laatste 2 ronden van de competitie tegen. Op 1 april tegen Landau Axel en 6 mei thuis tegen Schaakhuis. Dit zouden wel eens de wedstrijden kunnen zijn die beslissen over het kampioenschap.  Tot die tijd de taak aan ons om te blijven winnen. De eerst volgende klus op 8 oktober thuis tegen het tweede team van Messenmaker 1847.

Peter Glissenaar

Rijswijk – Krimpen 1,5 – 6,5
M. van Liempt – H. van Dijk 0-1
A.Gallardo Banez – D. Meijer 0-1