RSB en KNSB-competitie

Beste leden,

In de enquête vroegen wij u onder andere of u extern voor een team wil spelen. Daar de RSB en KNSB-competitie vanaf komend seizoen gescheiden zijn en de KNSB een of meerdere extra klassen gaat toevoegen, ontstaat de mogelijkheid om ook op zaterdag te spelen in de KNSB-competitie.

Nu blijkt dat de nieuwe structuur nog niet geheel duidelijk is voor iedereen, vandaar een extra toelichting.

Tot nu toe promoveerde de kampioen van de onderbond (in ons geval de RSB) naar de 3eklasse KNSB. Met ingang van het komende seizoen is dat niet meer het geval. De KNSB-competitie en de onderbond competities zijn dan volledig gescheiden. De KNSB introduceert de 4eklasse en als de belangstelling zo groot is dat er een 5eklasse nodig is, dan zal die ook ingesteld worden. Vandaar dat we als vereniging tijdig een of meerdere teams dienen op te geven. Dit heeft in principe niets met uw schaakniveau, rating te maken. Maar alles met uw wens om op 9 zaterdagen (= een volledig KNSB-seizoen) een partij te spelen. Doordat de competities gescheiden van elkaar zijn, is het vanaf het komende seizoen mogelijk om naast het spelen op zaterdag in de KNSB-competitie, ook op door-de-weekse avonden te spelen in de RSB-competitie en visa versa.

Er is dus een extra mogelijkheid op extern spelen bijgekomen.

Uw opties op een rijtje:

1. U wilt NIET extern spelen
  2. U wilt ALLEEN op door-de-weekse avonden extern spelen in de RSB-competitie
  3. U wilt ALLEEN op zaterdagen extern spelen in de KNSB-competitie
  4. U wilt op zaterdag en OOK op door-de-weekse avonden spelen; dus deelname in beide competities.

Tot op heden denken we 1 extra team (achttal) voor de KNSB-competitie samen te kunnen stellen. Om te zorgen dat we de belangstelling goed hebben ingeschat, vragen wij u om (wellicht nogmaals) uw keuze aan de extern wedstrijdleider Harold van Dijk voor 21 mei bekend te maken.

Het komend seizoen verwachten we dus Krimpen 1 en Krimpen 2 in de KNSB-competitie te hebben en waarschijnlijk Krimpen 1, 2, 3 en 4 en het viertal in de RSB-competitie.  Dus vanaf volgende seizoen kennen we tweemaal Krimpen 1 en 2.

Wilt u overleg over uw keuze schroom dan niet om een van de bestuursleden aan te spreken.

Peter Glissenaar