RSB De Pionier -Krimpen 2

Krimpen 2 na een 3-5 overwinning op De Pionier naar de tweede plaats in de 1e klasse RSB.

Na een mooie overwinning op De Pionier heeft ons tweede achttal zich definitief veilig gespeeld. De gedoodverfde kampioen Shah Mata 1 halen wij niet meer in. Zij zouden dan de laatste wedstrijd  moeten verliezen van het onderaan staande Fianchetto 2 en wij zouden dan 7,5 bordpunt moeten goedmaken. Dat is de laatste wedstrijd tegen Dordrecht 2 een onmogelijke opgave. Tegen Dordrecht moeten wij proberen de tweede plaats vast te houden.

Ik heb door mijn eigen partij niet alles goed kunnen volgen. Vandaar dat ik wat mij bekend is in bordvolgorde de revue laat passeren.

Samuel Lopes werd regelmatig weggespeeld door zijn sterke tegenstander (rating 2051). Frans Vreugdenhil speelde weer een van zijn ongebruikelijke openingen. Aanvankelijk kwam hij goed te staan, maar ik heb niet gezien wat er op het eind mis is gegaan. Hans Ranft stond na de opening heel goed. In het middenspel ging het verkeerd en kwam hij zeer slecht te staan. In de tijdnoodfase repareerde Hans dit en ging de tegenstander zelfs door zijn vlag. Ik kwam weer eens niet goed uit de opening. Pion e5 dreigde verloren te gaan. Met veel kunst en vliegwerk kon ik dat voorkomen en trok ten aanval. Uiteindelijk belandde ik in een stelling waarbij toren en paard in combinatie met een  paar pionzetten mat opleverde. Henny Versteeg stond na de opening uitstekend. Na afruil van veel hout bleef er niets van dat voordeel over met remise als gevolg. David Berendsen ging een tijd lang gelijk op. In de tijdnoodfase peuzelde hij 2 pionnen op en won het dame-eindspel netjes. Van de partij van Bert ten Wolde heb ik weinig mee gekregen. Hij was wel de eerste Krimpenaar die het volle punt binnen sleepte. Bert van Brussel kwam met de opmars a5 en vervolgens a4. Toen hij a5 speelde dacht ik dat hij de pion op a5 zou verliezen. Ik zal het wel verkeerd gezien hebben. Invaller Bert maakte met zwart keurig remise.

Hans van Nieuwenhuizen