Schaakmat Westland – K1

Krimpen 1 op 3e plaats na nuttige zege op Schaakmat Westland

Zaterdag 3 februari speelde Krimpen 1 tegen Schaakmat Westland in de 2e klasse KNSB. Bij aanvang van deze 6e ronde in de competitie stond Krimpen in de middenmoot en Schaakmat Westland onderaan. Dat het toch geen makkelijk wedstrijd zou worden gaf de gemiddelde teamrating aan; die van Westland deed niet onder voor die van Krimpen 1. Het werd dan ook een echte strijd in De Lier.

Al na 14 zetten ontving Peter Glissenaar aan bord 5 een remiseaanbod. Hij had een pion geofferd voor actief spel. Hij sloeg dat af en ging voor de winst. Helaas pakte dat verkeerd uit en in een toreneindspel nam hij de verkeerde beslissing en een nederlaag was niet meer te vermijden. Intussen had Arne Pols de vrede getekend aan bord 7.  Zijn tegenstander had geaccepteerd dat zijn pionnenstructuur aangetast werd, maar als compensatie had hij actief stukkenspel. Dat dynamisch evenwicht werd niet meer verbroken met remise als logisch vervolg. Aan bord 6 verdedigde Lucas Nguyen een lastige stelling. Het leek zelfs alarmfase 1 te worden toen een witte vrijpion op d7 kwam. Maar ook hier kwam Lucas met een oplossing, zodat een verdiende remise werd binnengehaald. Dat was dan ook de remise oogst deze middag. Aan bord 1 viel de beslissing in de tijdnoodfase. Wiggert vergaloppeerde zich en moest het onderspit delven. Helaas een nederlaag na een creatief gespeelde partij. In een donkere hoek van de speelzaal zocht Diederick Casteleijn naar rehabilitatie voor zijn matige start deze competitie. Het leek mij een zogenaamde egelopstelling, waarbij zwart wacht wat wit doet en daarop reageert. Het kan ook komen door het slechte licht bij zijn bord, maar opeens kwamen de zwarte stukken tot leven en bedreigde de witte koning. Even later zag ik dat de stukken in de beginstand werden teruggezet. Het resultaat was af te lezen van het glunderende gezicht van Diederick, een lekkere overwinning. Hiermee kwam de tussenstand op 3-2 achter. Geen paniek want de overgebleven drie borden stonden alle drie op winst. Ook Harold was op zoek naar een zege, zijn ongebruikelijk slechte start moest goed gemaakt worden. Dat deed hij dan ook met actief spel. Hij hield die activiteit vast door een kwaliteit tegen een pion te offeren. Die druk kwam wit niet goed te boven en zag zich genoodzaakt af te wikkelen naar een eindspel met pion minder. Dit resulteerde later in een eindspel waar Harold een volle kwaliteit meer had. Het winnen van dat soort eindspelen is een kwestie van techniek en dat beheerst hij zeer goed. Kortom een mooie overwinning. Inmiddels had Dolf Meijer aan bord 3 zijn materiele overwicht naar winst gevoerd. Wederom een gedegen opzet waarbij de witte stukken goed geplaatst werden. Het leverde tenslotte een pion op en de druk op de zwarte stelling bleef. Toen er ook nog een vol stuk werd veroverd was de overwinning nabij. Zijn tegenstander bleef, tegen beter weten in, tegenspartelen en staakte pas de strijd na een reeks degelijke zetten van Dolf. Oude tijden herleefde daar Marcel Glissenaar weer als laatste bezig was aan bord 4. Zoals gebruikelijk kwam hij niet goed uit de opening, maar meestal weet hij taai tegenstand te bieden, zo ook nu. Hij verraste zijn tegenstander door een loperzet die gebruik maakte van een penning. Diezelfde loper leek na de opening dood en begraven. De wederopstanding van deze loper zorgde voor de beslissende kanteling van de partij. De winstvoering van Marcel was nauwkeurig en overtuigend. Hiermee werd de winst van 3-5 binnengehaald en staat Krimpen trots op de derde plaats in klasse 2C van de KNSB. Volgende ronde de derby tegen Rokado, de wedstrijd waar Jos Visser zich al maanden op verheugd.