Shah mata 3 – K3

Krimpen 3 – over zwaluwen, zomers en mezen

Het wonder is eindelijk gebeurd: Krimpen 3 wint! En dat nog wel in een uitwedstrijd tegen een op papier sterkere tegenstander: Shah Mata 3. Een mooi begin van 2019. Helaas gaat het gezegde “één zwaluw maakt nog geen zomer” hier niet op om de simpele reden dat 1) er ’s zomers helaas geen bondswedstrijden zijn; 2) er mogelijk wel meer zwaluwen volgen met nog twee thuiswedstrijden voor de boeg en één uitwedstrijd tegen een op papier zwakkere tegenstander.

Het meest bijzondere van Shah Mata is de locatie: het eetcafé van tante Sjaar. Ik heb altijd gedacht dat het tante Sjaan was, een stoere volksvrouw uit Rotterdam – Zuid. Maar Sjaar blijkt te staan voor Char(lois). Weer iets geleerd. Bovendien is deze locatie navigatietechnisch een ramp. De website van Shah Mata vermeldt Mezenhof 1. Maar de ingang is gewoon op de Albatrosstraat en iedereen was op tijd omdat Theo (invaller voor Eddy) ons op dit verschil gewezen had.

Onze kracht school deze keer in de subtop. Joost ontpopt zich als de Frenkie de Jong van mijn team. Als hij zo doorgaat speelt hij volgend jaar in Krimpen 2 en ben ik hem kwijt (snik), Evert en Eric, scoorden, al dan niet met enig geluk, twee kostbare punten. Daarmee was de basis gelegd voor het wonder van de Mezenhof.

Ons talent Donger had ik aan het eerste bord geplaatst maar moest daar helaas in het zand bijten. Hetzelfde gold voor Henk die – hij zal het met mij eens zijn, daarom zeg ik het maar – zijn seizoen niet heeft. Maar voor een veteraan als Henk komt er altijd zonneschijn na regen.

Robert en Theo hadden nuttige halfjes binnengeharkt zodat ik als laatst in touw zijnde speler om 23.00 wist dat we zouden winnen als ik niet zou verliezen. Een rustgevende gedachte terwijl ik bezig was met een klassiek toreneindspel waarin ik liefst twee pionnen meer had. Een bekende schaakuitspraak is dat een toreneindspel altijd remise is. (N.B: graag een reactie van iemand die weet wie de auteur van deze uitspraak is. Ik heb het niet kunnen achterhalen). Mijn techniek was onvoldoende om deze uitspraak te logenstraffen zodat ik maar mijn toevlucht zocht tot het laten verdwijnen van alle pionnen. Daarmee was onze overwinning veilig gesteld.

Peter de Weerd

Shah Mata 3 K3
1 Haase P. Cheng Donger 1 0
2 Menzel M. Hill Eric 0 1