SHAH MATA V1 -KV1

Shah Mata V1 – Krimpen V1

Dinsdag 29 januari moest ik voor de tweede keer in korte tijd naar eetcaféTante Sjaar, het thuishonk van schaakclub Shah Mata. Alweer naar die makkelijk te vinden (als je het weet!) sfeervolle locatie met aardige mensen vond ik allesbehalve een straf. Het was de week waarin de RSB wedstrijden na Tatasteel weer op gang kwamen.

Kort voor Tatasteel speelde ik als invaller bij Tante Sjaar in Peter de Weerds K3. Nu waren de rollen omgedraaid : Peter speelde nu als invaller mee in het viertal. Peters tegenstander toen was Kees Stuik die nu tegenover mij zat. Een aardige man wiens vriendelijkheid echter niet zover gaat dat hij je op het schaakbord iets cadeau doet. Dat bleek al uit de opening. Het was een interessante discussie in een soort uitgesteld aangenomen damegambiet waarin zwart (Kees) besloot de gambietpion te gaan verdedigen. Een aantal malen kwam ik voor mijn gevoel net een zetje te kort voor een gewonnen stelling. Nu bleef het tot het eind in balans, maar wel met voor beide kanten een paar geniepigheidjes erin. Wij waren de laatste nog spelende partij van de vier dus de winst van het team stond al vast. Over Kees’ remiseaanbod nadat de wederzijdse gevaren bezworen waren hoefde ik niet lang na te denken.

Kees nam ook geregeld ruim de tijd voor zijn zet. Dit gaf mij de gelegenheid zo nu en dan eens even rond te kijken en een praatje te maken met de speler van Shah Mata die eenzaam achter het schaakbord zat te wachten op zijn tegenstander die zich voor deze avond niet had afgemeld en ook nog steeds niet van zich had laten horen.  Tja, de ouderen in dienstjaren bij ons herkennen dit vast wel. Op mijn vraag of dit vaker voorkomt was het antwoord bevestigend.

Bij mijn eerste loopjes langs de borden had ik niet veel bijzonders gezien. Toch moet er in korte tijd veel gebeurd zijn terwijl ik mijn aandacht bij mijn partij had.  Als eerste liet Andréeen punt aantekenen. Dat gebeurde vrij snel nadat ik hem een remiseaanbod had horen afslaan. Dat moet een aanbod uit wanhoop geweest zijn want inmiddels stond hij met 2 pionnen in de plus en een drukstelling gewonnen. Met een door een pion gedekte toren op de achterste rij in de richting van de koning werd de genadeklap uitgedeeld.

Peter kon met zijn vertrouwde Caro Kann een degelijke stelling op het bord brengen. De tegenstander echter ging wat slordig met zijn pionnen om waarvan Peter er een paar kon oprapen en daarna vlot naar de winst opstomen. Leo is toch weer een ander verhaal. De laatste keer toen ik keek leek er niets aan de hand. Later vertelde hij dat hij toch beroerd was komen te staan maar het tij had weten te keren. Toen ik weer keek was hij materieel zodanig in het voordeel dat het eigenlijk niet meer mis kon gaan. Twee lichte stukken gegeven voor een dame, dan moet het lukken. Even leek de dame in het nauw te geraken maar die kon zich aan de aanvallen onttrekken en de partij beslissen.

Na de historische zege van K3 nu ook winst voor het viertal.  Schaken tegen Shah Mata ligt ons wel. Uit mijn geheugen rijst een wedstrijd op van Krimpen 2 tegen Shah Mata 1 in de eerste klasse RSB die van belang was voor promotie naar, inderdaad, de promotieklasse. Ik moet me wel heel sterk vergissen als die ontmoeting ook niet door ons werd gewonnen.  Mocht ik het mis hebben dan hoor ik het nog wel een keer.

Theo Heukels