Slotdag promotieklasse A : hoe vreemd kan het lopen?

Slotdag promotieklasse A : hoe vreemd kan het lopen ?

Zaterdag 10 december gezellig naar Hengelo voor de laatste 2 ronden. Gezellig was het inderdaad, maar van de aanloop er naar toe ben ik niet echt vrolijk geworden. Lees verder en verwonder u. Eerst wat info vooraf voor de misschien niet geheel ingewijde lezer. De competitie is een landelijk toernooi over vier zaterdagen tussen jeugdclubteams van 4 spelers waarvoor we ons via regionale voorronden hadden geplaatst. Van ons vaste viertal hadden er 2 ruim van tevoren aangegeven deze dag niet te kunnen. Na veel persoonlijke gesprekjes met kandidaat-invallers en ouders in de weken ervoor en een aantal telefoontjes in de laatste voorafgaande dagen had ik dan eindelijk 2 invallers. Met de kanttekening dat het voor één van hen slechts voor 90 % zeker was.

Vrijdagochtend kreeg ik een telefoontje van de teamleider van Opsterland, onze tegenstander in de ochtendronde. Hij vertelde me dat hun bord 1 leeg zou blijven wegens afmelding door ziekte van de betreffende speler en het zoeken naar een invaller niets had opgeleverd. Ik liet Meike, onze bord 1 speelster, daarop weten dat ze er rekening mee moest houden de eerste ronde geen tegenstander te hebben. Ik had haar ook de optie kunnen geven later op de dag met de trein te komen voor de tweede ronde, maar dat hield ik nog even achter de hand omdat ik nog geen absolute zekerheid had over onze tweede invaller.

Vrijdagavond om 7 uur had ik daarover nog steeds geen zekerheid en klom maar weer eens in de telefoon om te proberen hier nu duidelijkheid te krijgen. En die kreeg ik : de 10% onzekerheid had het gewonnen van de 90% zekerheid, dus nu waren ook wij met z’n drieёn.

Meteen daarna belde ik de Opsterland-teamleider met dit verhaal en de suggestie zijn drie spelers allemaal een bord te laten opschuiven zodat alle zes aanwezige spelers ook inderdaad allemaal een tegenstander en dus een partij zouden hebben. Zelf kon ik namelijk niet schuiven omdat achter onze borden 1 en 2 de opgegeven spelers zaten die niet lager mogen. Gelukkig ging Opsterland hierin mee zodat iedereen kon spelen. De wedstrijd, waarin invaller Joost Otterspeer z’n debuut maakte, wonnen we met ½ – 2½. Het halfje kwam van Joost die na inventief verdedigen in mindere stelling nog net remise kon maken. Prima gedaan!

Nu begon het lange wachten op de tweede ronde. Wij hadden namelijk maar een deel van de totale bedenktijd gebruikt terwijl op veel andere borden de strijd nog in volle hevigheid woedde. Toen de laatste uitslag in de zaal eindelijk genoteerd was met voor beide spelers nog maar heel weinig tijd op de klokken begon de tamelijk lange pauze. Logisch, ook de laatste strijders hebben recht op een behoorlijke pauze tussen hun partijen.

Al snel kwam de indeling voor die laatste ronde en daarmee ook de grote verrassing : we waren ingedeeld tegen Haren wat ook maar met 3 man was. Je houdt het toch niet voor mogelijk !?! Grote hoeveelheden energie en tijd steek ik er in om toch maar netjes compleet met 4 spelers aanwezig te zijn en dan krijg je dit : als dat al gelukt was dan nog was die tweede invaller helemaal voor niets meegereisd.

Die laatste wedstrijd wonnen we ook : met 2 – 1. Helaas werd Joost na even niet goed opletten al vrij snel mat gezet. Dankzij een verre loper die al een poosje onopvallend op een open diagonaal ogenschijnlijk stond te niksen kon de tegenstander dat met de dame doen terwijl Joost bezig was met een aktie elders op het bord waardoor hij nogal in beslag genomen werd . Een goede les. Meike en Dominggus wonnen. Meike’s partij trok de aandacht met een elegant winnend dameoffer wat alom bewondering oogstte. Kijk mee, eerst even de stelling opzetten.

Wit (Tom) : Kg1, Dd2, Tc1, Te1, Lc2, Pf1, Ph2, a4, b3, c4, d3, e4, f3, g2.

Zwart (Meike) : Kg7, Dh4, Tc8, Th8, Ld7, Pd4, Pf7, a5, b4, c5, d6, e5, f4, g3. Daar gaat ‘íe 1…… – Dxh2+

1. Pxh2 – Txh2 3. Df2 – Tch8 4. Kf1 – gxf2 5. Kxf2 – Pg5 6. Tg1 – Pxf3 7. Tgd1 – Lh3 8.Tf1 – Tg2 #

Zo sloten we het toernooi af met een positieve score (vier maal gewonnen en drie maal verloren – kijk voor alle details op de KNSB website), promoveren niet naar de meesterklasse maar mogen het volgend seizoen opnieuw gaan proberen.

Theo Heukels