Verslag 47e Open Capels Jeugdkampioenschap

De kerstvakantie is vanwege de korte dagen en het herfstachtige winterweer of winterachtige herfstweer, uitermate geschikt om lekker te schaken. Op woensdag 27 december 2017 werd het 47e Open Capels Jeugdkampioenschap gehouden in de kleedruimten van de Capelse rugbyclub. Het was ook het 3e toernooi in de Grand Prix van de Rotterdamse Schaakbond. Het toernooi stond open voor iedereen die schaken leuk vindt en jonger is dan 19 jaar. Thom van Duin, Elias Hoste en Sander Noordman voldoen hieraan en waren daarom van de partij. Zij werden begeleid door Theo Heukels, die er vrijwel altijd bij is, vader Noordman en vader Van Duin.

Zoals bij al de toernooien in de Grand Prix werd er ook ditmaal op jeugdrating ingedeeld. Sander speelde, vanwege zijn goede resultaat op de Persoonlijk Jeugd Kampioenschappen van de RSB en de daarmee opgebouwde rating, in groep 6. Thom speelde in groep 9 en Elias in groep 10. In de groepen 3 tot en met 11 werden 7 ronden gespeeld (halve competitie) met een bedenktijd van 15 minuten per persoon, per partij (Rapidschaak).

Doordat een aantal spelertjes, zonder bericht van afwezigheid, niet kwamen opdagen en de organisatie tot het laatste moment op deze spelertjes bleef wachten, begon het toernooi een half uur later dan was gepland. De wel aanwezige jeugdschakers werden hier, begrijpelijk, nogal onrustig van.

Sander verloor de eerste ronde maar herstelde zich goed in de 2e ronde door zijn tegenstander fraai mat te zetten. In de 3e ronde stond Sander gewonnen maar hij zag de weg naar de winst een aantal malen niet. Zijn tegenstander speelde op eeuwig schaak, wat voor hem het hoogst haalbare was in de stelling. Sander had weinig tijd en had om die reden op een bepaald moment remise moeten claimen. Nu gaf hij, met nog 2 seconden op de klok, op. Jammer, want hij had minimaal een half punt verdiend! De partijen in de vijf ronden erna gingen helaas allemaal verloren. Volgende keer beter en tussendoor flink oefenen met de Stappenmethode!

Elias heeft nog geen jeugdrating maar de indeling in groep 10 was, qua tegenstand, duidelijk te laag voor hem. Elias haalde, door geconcentreerd te schaken, het ene na het andere punt binnen en dit resulteerde in een vrij gemakkelijk behaalde eerste plaats en een mooie, grote beker. Gefeliciteerd!

Thom was eigenlijk ziek maar hij wilde heel graag het schaaktoernooi spelen. Met zijn zieke lijf nam hij achter het schaakbord plaats. In de 1e ronde zag hij over het hoofd dat hij zijn tegenstandster mat kon zetten. Dit bleek een dure fout. Na een aantal mindere zetten was een nul het resultaat. Daarna herstelde hij zich prima en scoorde vier volle punten op rij. In ronde 6 had hij een incident. Thom riep op een bepaald moment vol overtuiging “Pat!”. Zowel Thom als zijn tegenstander dachten dat Thom was pat gezet en dat zou Thom een half punt hebben opgeleverd. Ik zag onmiddellijk dat het geen pat was maar omstanders mogen zich nu eenmaal niet met de partij bemoeien. Een andere jeugdspeler bemoeide zich er wel mee, waardoor de reeds overeengekomen (!) remise niet doorging. In ronde 7 stond Thom gewonnen maar hij zag helaas niet de afwikkeling naar een gewonnen eindspel, door simpelweg de dames te ruilen. Nu bleef hij met de dame alsmaar schaakgeven en gaf daarbij pardoes zijn dame weg. Jammer, want dit was niet nodig! Het eindresultaat was wel een mooie 3e prijs en een fraaie beker. Gefeliciteerd Thom! Zo zie je maar, zelfs als je niet topfit bent kun je een mooi resultaat boeken.

Al onze andere jeugdleden die niet hebben meegedaan, hebben én een leuke middag én een prijs gemist. Voor iedereen was er namelijk een prijs, net zoals bij onze eigen Sint Nicolaas toernooi.

Dus… volgende keer meedoen!

Vader van Thom van Duin.