Verslag chess Memorial

Zie hier de volledige eindstand

Zie hier de fotogalerij

Op 30 december werd het 2de Chess Memorial-schaaktoernooi gehouden. Dit toernooi is de opvolger van het Menno Ploeger-toernooi; welke 19 jaar werd georganiseerd. Op de voorlaatste dag van het jaar, werd bij aanvang van het toernooi de, in 2016, overleden schakers herdacht. Voorzitter van de Rotterdamse schaakbond, Angelo Ayala, somde de namen en bijzonderheden van de overleden schakers op. Na een minuut stilte en het spelen van “the last post”, ging het gezelligheidstoernooi van start.

De succesvolle formule van het toernooi (9 ronden snelschaak met 7 minuten bedenktijd per persoon), trekt elk jaar veel schakers. Door de vele talentvolle jeugdschakers (o.a. Lucas Nguyen, Arne en Wiggert Pols, Dominggus Paays), regionale toppers (o.a. Arie Werksma, Dirk Hoogland, Nathanael Spaan) en titelhouders (Mark Timmermans en Harold van Dijk) is het bovendien een zeer sterk bezet toernooi. Zelfs zo sterk dat ex-wereldkampioen Kasimdzjanov en schaakcoryfee Hans Bohm het toernooi in het verleden NIET wisten te winnen. Tussen de snelle en intensieve rondes, zoeken de schakers van verschillende verenigingen en verschillende sterkte elkaar op voor een gezellig praatje.

De resultaten:
In de 5de ronde won Ricardo Klepke (Spijkenisse) verrassend tegen toernooifavoriet Mark Timmermans (Dordrecht), om vervolgens een remise af te staan tegen de kopman van Krimpen aan den IJssel; Harold van Dijk. In de voorlaatste ronde werd Ricardo ingedeeld tegen de winnaar van 2015; Arie Werksma (DD). Na een lange, interessante partij won Arie. In de laatste ronde werd het kampioenschap beslist door een remise in de partij tussen Arie Werksma en Harold van Dijk. Hierdoor eindigden Arie Werksma, Harold van Dijk en Ricardo Klepke met 7,5 uit 9 op de gedeelde eerste plaats. Op basis van onderling resultaat werd Arie Werksma opnieuw gehuldigd als toernooiwinnaar. Harold en Ricardo werden respectievelijk 2de en 3de. Beste jeugdspeler werd Daniël Zevenhuizen met 6,5 uit 9.

Michel van Cappellen

Een gedachte over “Verslag chess Memorial”