Voorschoten 2 -Krimpen 1

Nipte overwinning Krimpen 1

Zaterdag 5 november speelde we tegen Voorschoten 2, het team waar we vorig seizoen tegen gelijkspeelde en zo het zicht op het kampioenschap verloren. Ook nu was het geen makkelijke wedstrijd. Alleen voor Peter Glissenaar, spelend aan bord 3, liep het erg soepel. Al na 17 zetten gaf zijn tegenstander op, hij zag geen mogelijkheden meer om de “caveman attack” af te weren.
caveman
De “caveman attack” staat voor een aanval met een loper op h6 (tegen een gefianchetteerde loper op g7 en een kort gerokeerde koning), dame op h4 en een paard op g5. Deze opsteker werd al snel gedoofd door onze kopman Harold. Hij verloor aan bord 1 tegen Stijn Gieben. Harold kreeg een mooie stelling na de eerste openingszetten maar heeft het ergens fout gedaan. De standaard aanval sloeg in deze stelling niet door en de geofferde pionnen zag hij niet meer terug. De partij werd door Stijn goed uitgespeeld, zonder Harold nog enige kans te geven. Lucas Nguyen heeft zijn draai nog niet gevonden en werd door een gedegen spelende David Jongste aan de kant geschoven. Het is even wennen voor Lucas, maar we zijn vol vertrouwen dat de punten gaan komen. Alexander Janse wist de gelijkmaker te scoren door het voordeel van een pion meer uit te buiten. Het ongelijke loper eindspel werd eenvoudig gewonnen, doordat de vrijpion al ver was opgerukt en een 2e vrijpion gecreëerd kon worden. Met deze twee zwaktes is het eindspel nagenoeg altijd gewonnen. Aan bord 6 wist Marcel Glissenaar een te optimistisch offer van zijn tegenstander Martin Voorn goed op te vangen. De aanval van wit sloeg niet door en met een stuk tegen een pion wist Marcel zijn tegenstander tot overgave te dwingen. Deze 3-2 voorsprong was broos, omdat Bart al enige tijd tegen een verloren stelling aan keek. Hij probeerde er nog wat van te maken, maar kreeg geen echte kans meer van Wouter Noordkamp. De andere twee Krimpenaren in de strijd, Arne Pols en Dolf Meijer, waren beiden al de hele middag in een zwaar gevecht verwikkeld. Arne had een zeer gecompliceerde stelling tegen Roderick van Kempen. Roderick had de kwaliteit geofferd of weggeven (dat was mij niet duidelijk) tegen een pion. Daar stond tegenover dat hij een breed centrum van pionnen kreeg, die in het eindspel wel eens erg gevaarlijk konden worden. Dolf heeft lange tijd erg moeilijk gestaan tegen Twan van der Togt aan bord 2. Het dreigde steeds fout te lopen, maar Dolf bood taai tegenstand. Langzaam maar zeker kwam hij terug in de partij en wist een voordelig toreneindspel te bereiken. Nu kon ik mijn rol als teamleider oppakken. Kort overleg met Dolf bevestigde mijn vermoeden dat hij ging winnen. Hierop gaf ik Arne het teken dat hij remise kon aanbieden, wat hij ook prompt deed. Na enige overleg werd zijn aanbod geaccepteerd, m.i. een enorme meevaller. Ik kan me niets anders voorstellen, dan dat de stelling aan bord 2 bij Dolf verkeerd werd ingeschat. Zoals verwacht verloor Bart de strijd aan bord 4 en wist Dolf met vaste hand het eindspel na een lange strijd, er was inmiddels meer dan 5 uur gespeeld, tot winst te brengen. Zo konden we een nipte overwinning van 4,5-3,5 mee naar huis nemen. Hiermee blijven we in de race voor het kampioenschap, al liggen we bordpunten achter op Souburg maar vooral op Schaakhuis. (Schaakhuis boekte deze ronde een monsteroverwinning van 7,5–0,5 tegen Sliedrecht)
Zaterdag 26 november staat de topper tegen Souburg op het programma. Het betreft een thuiswedstrijd die gespeeld wordt in het Facet. Het belooft een mooie wedstrijd te worden, toegang tot dit festijn is gratis, dus komt dat zien!

Peter Glissenaar

Voorschoten 2 – Krimpen 1 3½-4½