Welke Peter is beter?

Welke Peter is deze keer beter?

Een partij uit de HHC periode 2 van 25 januari 2016. Peter de Weerd versus Peter van Wieringen.

125_clip_image002Diagram 1:wit aan zet.
Na zeker 2 uur spelen dacht ik (PvW) een zekere voorsprong te hebben. Dat was eerder in de wedstrijd niet, wit belaagde mijn stelling met dame en al zijn torens , een doorbraak dreigde. Zwart ontsnapte , dat kostte wel een pion. Nu waren de borden om ons heen verlaten. Alleen in de B-groep zat men nog. We kregen enige belangstelling van uitgespeelde leden. Ik ging er vanuit dat toch zeker een remise haalbaar moest zijn. Misschien haalde mijn vrijpion wel de overkant. Je fantaseert wat af. Zwart had al meer tijd gebruikt dan wit. Tijdens live beelden op Tatasteelchess.com heb ik spelers gezien die rustig de klok op 30 seconden zien staan en dan nog zitten te denken. Dat lijkt wel niet van deze planeet. Bij 30 minuten kijk ik toch vaker op de klok dan goed voor mij is. Wit ging er nog eens goed voor zitten. Hij was aan zet en ik dacht mee in zijn tijd. Wat moest er gebeuren om die pion aan de overkant te krijgen. Eerst nog een witte pion opruimen?

125_clip_image004Diagram 2: Kf4
Wit heeft gezet. Mooi, dacht ik, hij geeft die eenzame randpion op om de d-pion tegen te houden, nu kan ik op weg naar h4 met Kh5. Blik op de klok. Moet te doen zijn. Ik wist nog niets van de val die Peter voor Peter had uitgezet. Ziet u hem wel?

125_clip_image006Diagram 3: Td2
O.K., jij doet dat, dan sla ik op h4.

125_clip_image008Diagram 4:
“Ja, nu sta je mat”, zei Peter de Weerd op een toon die het juiste midden hield tussen triomf en medelijden. Ik zat verrast en kon alleen maar diep buigen voor zo’n slot.

Peter van Wieringen