RSB: Overschie 2 - Krimpen 2

Op vrijdagavond 4 oktober speelde Krimpen 2 haar eerste wedstrijd van het seizoen. Vooraf waren de verwachtingen niet te hoog gespannen. Op papier is Krimpen 2 namelijk wat zwakker dan Overschie 2, en helaas moesten wij met 2 invallers spelen. Adri moest een keer vertrek laten gaan, en Joseph was ziek. Gelukkig vonden wij in Julian en Joost 2 goede invallers. Voor Julian was het zijn eerste RSB-wedstrijd. Na aankomst in de grote kerk van Overschie, bleek dat Overschie ook 2 invallers had. De kansen bleken hierdoor aardig gelijk. In de mooie aanbouw van de kerk (met houten lambrisering en glas-in-loodvensters in houten gotische kozijnen) konden precies 8 borden worden opgesteld.

Julian was als eerste klaar. Julian kwam goed uit de opening te komen, maar was iets te ambitieus met stukken. De loper ging via h6 naar het witte kamp, maar werd vervolgens weer snel terug gedreven. Julian verloor het stuk en keepte vrij lang het eindspel met dames (maar met een vrijpion en paard minder). Zijn tegenstander bleek een leraar van het Comenius-college (waar Julian sinds kort leerling is). Hier en daar had hij het iets beter kunnen doen, maar hij liet ook veel goede zetten zien.

Op de rest van de borden kon het nog alle kanten op. Op de meeste borden was het redelijk in balans, maar de tegenstander van Eduard offerde pionnen die hartelijk werden aangenomen. Henny op bord 2 speelde met zwart maar kreeg snel ruimtevoordeel.

Ook de tweede partij eindigde in een verlies voor Krimpen. Erich speelde een leuke en interessante partij. Beide spelers hadden leuk stukkenspel. Ik weet niet precies gebeurde, maar opeens verloor Erich.

Joost trok gelukkig de score weer een beetje onze kant op. De ratingloze tegenstander vergiste zich en dat koste een paard. Joost had een simpele en overzichtelijke stelling en die werd vakkundig door Joost uitgespeeld. Netjes.

Na de winst van Joost bood Henny remise aan. Onze routinier had een mooie stelling bereikt (iets meer ruimte, het loperpaar en de tegenstander had een dubbelpion voor de koning). Tegenstander Kris van de Heuvel was de sterkste speler van Overschie 2, en moest 2 keer nadenken over het remiseaanbod. Omdat de tegenstander zijn stelling niet kon verbeteren, en Henny een tikkie beter stond werd het remiseaanbod geaccepteerd. Een nuttige remise. Henny had goed op de overige borden gekeken, en zag dat er wat Krimpense puntjes aan zaten te komen.

Eduard had nog steeds 2 pionnen extra, en kon bovendien een aanval op de vijandelijke koning openen. Dit werd de tegenstander te veel. Een strakke partij van Eduard.

Bert ten Wolde had het op bord 4 met zwart moeilijk tegen Menno Maas. De tegenstander kwam aanstormen met de f-pion en Bert moest alles uit de kast halen om niet overlopen te worden. Ook hier werd het eerste remiseaanbod geweigerd, maar na een tijdje spelen was alle muziek uit de stelling. Opnieuw een nuttige remise.

Op bord 1 had ik met Wit na het enthousiaste d5 een klein grapje in de opening, Met mijn dame kon ik een pion veroveren op e7. Mijn tegenstander Niels van Diejen kreeg natuurlijk wel de kans op goed stukkenspel. Op het eerste gezicht stond mijn dame gevaarlijk op e7, en geen van mijn stukken kon zich verbeteren. Daarom snoepte ik nog een pion, en blokkeerde aanval van Zwart met Pe5. Zwart kon hierdoor een pion terug winnen, maar Niels ging in de denktank en besloot tot iets anders. Dit kostte hem te veel tijd, en hij offerde een kwaliteit voor het loperpaar, en in tijdnood probeerde hij een aanval op mijn dame. Met een fraai dameoffer kon ik een einde maken aan de partij. 3-4 voor Krimpen.

Het was aan Kees om het winnende halve of hele punt binnen te halen. De hele partij had Kees druk op de damevleugel, maar pardoes blunderde Kees een paard. Kees liet zich niet van de wijs brengen en ging onverzettelijk op zoek naar remise kansen. E die remise kansen kwamen uiteindelijk ook. In een eindspel met 1 toren en wat pionnen tegen 1 toren, wat pionnen en een paard, dreigde Kees het paard in te sluiten, en een vrijpion te creeren. In tijdnood lukte zowel het insluiten van het paard als het creeren van een vrijpion niet. Het lukte wel om pionnen af te ruilen, en zodoende ontstond het eindspel van toren tegen toren, paard en vrijpion op de a-lijn. Na een lange tijd vluggeren koos Kees voor het dichterbij brengen van de koning ipv blokkade met de toren. De vijandelijke pion hobbelde door, en Kees kon opgeven. Jammer, want metname Kees verdiende meer in de partij. Voor Krimpen 2 is een 4-4 tegen Overschie 2 geen slecht resultaat.

De volgende wedstrijd is op 14 november tegen Sliedrecht 1. De gemiddelde rating van Sliedrecht is 1900, en in deze wedstrijd had Krimpen een gemiddelde rating van 1827. Dat wordt een zware dobber.

Er zijn geen reacties geplaatst.