Artikel in Het Kontakt: 'Schaakvereniging Krimpen blijft aan zet'

KRIMPEN A/D IJSSEL • De schaaksport zit in de lift. Dat merken ze ook bij de schaakvereniging in Krimpen aan den IJssel. “Schaken is tegenwoordig helemaal hot en happening.”

Diederick Casteleijn (29) is sinds dit seizoen de voorzitter van Schaakvereniging Krimpen. De Ouderkerker ziet met plezier hoe de populariteit van de schaaksport toeneemt.

Schoolschaken

Tijdens de coronaperiode hebben veel mensen schaken ontdekt als een leuke en zinvolle manier om de tijd door te brengen, merkt Casteleijn op. “Dankzij de online mogelijkheden is het tegenwoordig erg gemakkelijk om te spelen. Daarnaast heeft de Netflix-serie The Queen’s Gambit de sport - of het spel, als je wilt - een flinke boost gegeven. Ook onder de jeugd zien we een toenemende interesse in schaken.” Om die interesse te stimuleren, zet de vereniging zich in voor schoolschaken op meerdere basisscholen in Krimpen aan den IJssel. “Elke week doen zo’n twintig tot dertig kinderen mee om samen te schaken. De hoop is dat ze zo enthousiast worden dat ze uiteindelijk lid worden van onze vereniging.”

Op dit moment telt de ruim 95 jaar oude schaakvereniging tachtig leden. Diederick: “Tot enkele jaren geleden waren dat er tussen de 100 en 110, en we streven ernaar om dat aantal weer te bereiken. Als bestuur hebben we ons ten doel gesteld om zowel de vereniging als de schaaksport breder onder de aandacht te brengen. Wij zijn nu nog de enige echte schaakclub in de Krimpenerwaard, dus we willen zeker ook een sterke regionale uitstraling hebben.”

Thuis bij ‘De Vogevrienden’

Na eerder gespeeld te hebben bij De Tuyter en enkele omzwervingen te hebben gemaakt, heeft de schaakclub tegenwoordig haar thuisbasis in het clubgebouw van vogelvereniging ‘De Vogelvrienden’ aan de Vicenza 5. “Hier voelen we ons helemaal thuis”, vertelt Diederick. “Elke maandagavond komen onze leden - junioren en senioren - bijeen om tegen elkaar te schaken. Natuurlijk is het op het bord fanatiek, maar het sociale aspect is minstens zo belangrijk; noem het de ‘derde helft’. Aan de bar, met een afsluitend drankje, worden achteraf de nodige tactische besprekingen gevoerd over de gespeelde partijen. Onze leden geven de voorkeur aan deze onderlinge verbondenheid boven een onpersoonlijk spelletje op de computer, waarbij je tegenstanders van over de hele wereld kunt treffen.”

Iedereen welkom om te komen schaken

De club hanteert tijdens haar speelavonden een open beleid, wat betekent dat iedereen welkom is om te komen spelen, ongeacht lidmaatschap. Diederick: “We hopen uiteraard dat mensen op den duur lid worden. Iedereen speelt bovendien op zijn of haar eigen niveau en treft gelijkwaardige tegenstanders. Binnen deze sport kun je namelijk voortdurend groeien in niveau. Het is niet zoals bij voetbal, waar je op een gegeven moment je fysieke topjaren hebt gehad. Integendeel, schakers floreren vaak juist op latere leeftijd.”

De competitieteams van SV Krimpen spelen op regionaal en landelijk niveau. De trots van de vereniging is het eerste team, dat momenteel in de op één na hoogste landelijke klasse uitkomt. “Een mooie prestatie voor een vereniging uit de Krimpenerwaard”, aldus Diederick, zelf lid van de hoofdmacht. Of de stap naar het allerhoogste niveau haalbaar is, betwijfelt hij. “Ook in de schaakwereld worden spelers betaald om teams te komen versterken. Wij zijn daar behoudend in, maar andere teams in onze klasse doen dat wel, waardoor ze ons qua sterkte op de ranglijst voor zijn. Alleen de kampioen promoveert, dus zie ons meer als een stabiele middenmoter.”

Overeenkomsten met het dagelijks leven

Gevraagd naar wat het schaakspel zo boeiend maakt, zegt Diederick: “Ik speel het zelf sinds mijn tiende, en het blijft fascinerend. Mensen zien een bord met stukken en twee spelers diep in gedachten verzonken over hun volgende zet. Maar het spel biedt zoveel meer.” Volgens hem zijn er veel overeenkomsten tussen schaken en het dagelijks leven. “Je moet vooruitkijken naar wat mogelijk komen gaat, en je hebt te maken met tijdsdruk,” somt hij op. Hij stelt zelfs dat je iemands karakter kunt afleiden uit de zetten. “Is iemand behoudend of juist vooruitstrevend? Kortom, wat lijkt op een simpel spel, zit vol psychologische dynamiek.”

Er zijn geen reacties geplaatst.